کد خبر: ۶۳۸۹
۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰

روایتگری اسلام، آرزوی نقال یازده‌ساله

یکی از اهداف نازنین‌زهرا سطانی‌پور این است که اسلام را به شیوه روایتگری برای انگلیسی‌زبان‌ها معرفی کند.

هنگامی‌که صحبت از نقالی می‌شود، مرد مرشدی را در ذهنمان مجسم می‌کنیم؛ مرشدی با لباس‌های سفید و عصا‌به‌دست که با صدایی پرطمطراق، حماسه رستم و سهراب را می‌خواند یا به مدح خاندان اهل بیت (ع) می‌پردازد. تصویر یک نقال کوچک، چیزی نیست که عده زیادی با آن آشنا باشند.

نازنین‌زهرا سطانی‌پور فقط یازده‌سال دارد و از کودکی دکلمه‌خوانی کرده و حالا که بزرگ‌تر شده است، نقالی و روایتگری می‌کند. این نقال ساکن محله پروین اعتصامی توانسته در دو سال گذشته، رتبه نخست نقالی و روایتگری را در آموزش‌و‌پرورش ناحیه ۲ به دست بیاورد.

 

هدیه‌ای ارزشمند

نازنین‌زهرا خوش‌صحبت است و شیوا و روان حرف می‌زند. کشف استعدادش را به کتاب داستانی که مربی مهدکودک به او هدیه داده بود، مربوط می‌داند و می‌گوید: شعر‌های کتاب را تا روز بعد که می‌خواستم به مهد بروم، حفظ کردم. مربی‌ام که تعجب کرده بود، به مادرم توصیه کرد روی این استعدادم وقت بگذارند.

مادر نازنین‌زهرا هم توصیه مربی را جدی می‌گیرد. شعر‌های کودکانه با مضامین اهل بیت (ع) و مدافعان حرم را از اینترنت پیدا و با دخترش تمرین می‌کند تا آن‌ها را حفظ کند. حافظه خوب نازنین‌زهرا کمکش می‌کرد که در کوتاه‌ترین زمان، شعر‌ها را حفظ کند. از آن به بعد، او پای ثابت اجرای همه برنامه‌های مهد و بعد هم مدرسه شد. نازنین‌زهرا بعداز ورود به مدرسه و باسوادشدن، با اشعار فردوسی آشنا شد و آن‌ها را حفظ کرد.

 

با کمک مادرم شعر‌ها را انتخاب می‌کنم

علاوه‌بر محیط مدرسه، این دختر نقال برای روایتگری و مداحی در مناسبت‌های مختلف به مساجد محله و حرم رضوی رفته است. سال‌۹۵ در مجتمع آیه‌ها روایتگری کرده و مورد‌توجه حضار قرار گرفته است.

نازنین‌زهرا از چهار‌سالگی، سه‌سال پشت سر هم، رتبه اول انفرادی دکلمه‌خوانی در مهد‌های کودک تحت‌نظر آموزش‌و‌پرورش ناحیه ۲ را به دست آورده است. همچنین سال‌۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در رشته نقالی توانسته است رتبه اول آموزش‌و‌پرورش ناحیه ۲ را به دست بیاورد. این‌ها را بگذارید کنار مقام اول قصه‌گویی، داستان‌نویسی و مقام اول شطرنج در ناحیه ۲ آموزش‌و‌پرورش.

 

از درس غافل نمی‌شوم

نازنین‌زهرا از درس و مشقش نیز غافل نشده است و برنامه‌ریزی دقیقی برای درس‌خواندن دارد و اهدافش را برای آینده به‌خوبی مشخص کرده است و تلاش می‌کند به آن‌ها رنگ تحقق بخشد.

این دختر فعال یک آرزو هم دارد، آن هم اینکه بتواند اسلام را به شیوه روایتگری برای انگلیسی‌زبان‌ها معرفی کند. او این روز‌ها به کلاس زبان انگلیسی می‌رود و حسابی هم تلاش می‌کند تا بتواند خیلی زود آن را یاد بگیرد.

او در‌این‌باره می‌گوید: یکی از اهدافم برای آینده، این است که در‌کنار ادامه تحصیلم، آن‌قدر زبان انگلیسی‌ام قوی شود و به ادبیات این زبان مسلط بشوم که بتوانم با بیان شیوا و رسا از اسلام برای آن‌ها بگویم. می‌خواهم راوی دین اسلام در سرزمینشان باشم.

کلمات کلیدی
ارسال نظر